fredag 27 november 2015

Dagens teknik

Hej!
Då va det min tur att blogga!

Den här veckan har diskussionerna fortsatt i samma spår som förra veckan. Vi har pratat mycket om olika perspektiv på lärande, jämfört de olika teorierna och diskuterat hur vi kan få in de i undervisningen. Att endast utgå från en lärandeteori i undervisningen är inte rimligt utan man bör ta hjälp av flera. Alla elever är olika och de lär inte på samma sätt därför behövs olika undervisningsmetoder. Det är viktigt att se alla eleverna och att försöka anpassa undervisningen på bästa sätt. Även om det kan vara svårt.

Vi har sökt efter olika artiklar som hör till perspektiv på lärande och sedan pratat om dessa. Min artikel tar upp olika lärandeteorier och handlar om att ta med teorin in i praktiken både historiskt sett och i framtiden. Artikeln lyfter fram hur den nya tekniken tar allt mer plats i samhället. I och med det kommer det troligtvis utvecklas nya teorier om lärande då till exempel online-kurser utökas och tekniken har väldigt mycket inflytande.

Det har även vart mycket fokus på vår hangouts-film och tekniken i veckan. Vi har haft tur med allt som har med teknik att göra än så länge men när vi väl skulle spela in vår film började det såklart krångla. Teknik är otroligt häftigt och användbart när det funkar..
Efter byte av dator, inkopplad nätverkssladd, hörlurar på och av utan bättre resultat så bestämde vi oss för att vi från Mariestad skulle samlas vid en dator. Då flöt det tillslut på väldigt bra och vi fick ihop en film.

Det är spännande att arbeta på nya sätt som vi gör i den här kursen men när tekniken krånglar blir det bara ett onödigt orosmoment. Det är väldigt mycket att tänka på..

Hur har tekniken fungerat för er hittills? 
Och hur tycker ni man ska arbeta med dagens teknik utifrån lärandeteorier? 

Trevlig helg!

/ Alexandra Harju

Länk till artikeln: http://s.coop/1wz3l

5 kommentarer:

  1. Det har varit lite teknik missar i vår grupp men bara i början så nu fungerar allt precis som det ska. Det var nytt för oss att spela in en film på det sättet och det var ju inte den absolut lättaste uppgiften. Kul med mycket diskussioner fram och tillbaka, jag tycker också att det är viktigt med olika utlärningstekniker, men vad gör man om ingenting man gör räcker till och skolans pengar är slut? (extra resurs etc) Dagens teknik kan hjälpa elever enormt, med ipad osv. Dagens teknik kan nog i vissa fall stjälpa också, precis som alla pratat om så kan man inte dra alla över en kant och alla fungerar inte bra bakom en datorskärm. Kanske är det löjligt att säga att "lagom är bäst" men det ligger nog något i det.
    Tack för läsningen!

    SvaraRadera
  2. I våran grupp har tekniken fungerat hyfsat bra, men det tar mycket tid att få allt att fungera, som bland annat filmen som vi fick göra om några gånger.
    Teknik är när det fungera ett mycket användbart verktyg som jag tror att man kan ha mycket nytta av i skolarbetet. Men hur ser det ut på skolorna, har de råd att dela ut en dator till alla lärare och hur fungerar datasupporten ?

    SvaraRadera
  3. Jag kan tycka att tekniken är ett fantastiskt verktyg att använda inom undervisningen men att den ska användas med omsorg, inte för mycket och inte för lite. Men samtidigt är det även viktigt att se hur tekniken används, en del elever kanske inte alls fungerar bra med tekniska verktyg. Tekniken kan bli ett hinder för elevens utveckling.

    SvaraRadera
  4. Håller absolut med dig angående det här med att inte anpassa undervisningen till enbart ett perspektiv. Alla individer är unika på sina egna sätt och har därmed unika sätt för inlärning. Man bör som du skriver se alla elever och försöka anpassa undervisningen så gott man kan, vilket gör läraryrket till ett av de svåraste då som nämnt alla elever är unika.
    Det här med tekniken... I min grupp har det ibland gått bra, medan andra gånger har det dessvärre gått väldigt dåligt. Det tar ibland mycket av vår tid att just få det att funka!
    Jag tycker att teknik inom undervisande kan ibland leda till annat än inlärning, t.ex.så fick min klass när jag gick i gymnasiet alla varsin iPad. Jag kan ju säga att i många elevers iPads var det bra mycket fler underhållningsspel än någonting skolrelaterat. Så vill man satsa på tekniken inom skolan, så får man också försöka hålla koll på vad eleverna egentligen använder det till.

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte heller att man ska knyta sig till bara ett perspektiv, men det är viktigt att när man gör val så är de medvetna och man kan argumentera för varför man gör si eller så. Vissa teorier skapar mer delaktighet och det vet man gynnar lärandet. Så det man ska ha för ögonen när man planerar sin undervisning är att skapa lärsituationer som ger lust och motivation till den så viktiga delaktigheten..

    Det är spännande att se hur bra ni arbetar tillsammans, teknikstrul till trots. Vi är alla barn i början!

    SvaraRadera