Göte Rudvall är 90 år och han tar upp vikten av att vuxna och barn bör ta vara på varandras kompetenser då barnen är mer insatta i tekniken idag än vad vuxna är. Barn och unga har vuxit upp med all denna teknik och det har alltid varit en del av vardagen.
Om ni vill läsa mer finns debatten här: http://www.skolaochsamhalle.se/flode/skola/gote-rudvall-skolan-och-den-digitala-tidsaldern/
Tekniken utvecklas mer och mer och därför måste vi lärare hänga med i utvecklingen så att vi inte hamnar efter eleverna. Barn och unga idag är väldigt tekniska och de har koll på det mesta som har med teknik att göra. För att se till att eleverna får ut den mesta kunskapen behöver vi lägga upp undervisningen med en bra balans mellan teknik, den traditionella undervisningen och lek. Vi får inte glömma bort betydelsen av leken!
Jag har även kikat på en annan debatt som handlar om de sjunkande PISA-resultaten och frågan är om det är datorerna som är boven i dramat?
Vi Svenskar hör till dem som använder datorer och internet mest i världen och det bidrar till att läxor, böcker och annat hamnar i skymundan. Det behöver dock inte betyda att det är orsaken till de sjunkande resultaten men det kan ha ett samband. Men att "kasta ut datorerna ur klassrummet" är inte rätt lösning eftersom tekniken har en så stor betydelse i dagens samhälle.
Debatten hittar ni här: http://www.skolaochsamhalle.se/flode/skola/german-bender-ar-det-datorernas-fel-att-skolresultaten-sjunker/
Jag anser att det är vi lärare som behöver uppdatera oss för att ta vara på barn och ungas teknikanvändning. Försöka få med det i undervisningen på bästa sätt som jag skrev tidigare. Det är inte lätt men i och med den snabba utvecklingen kanske vi närmar oss en lösning.
Vad tycker ni om tekniken i skolan?
Är det datorernas fel att barn och ungas resultat sjunker? Eller är det vi lärare som inte har koll på tekniken och kanske inte lägger upp undervisningen på rätt sätt och därför inte tar tillvara på ungas kunskaper?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag anser att teknik i skolan är viktigt i dagens samhälle, men att den ska användas på rätt sätt. Många har valt att helt ta bort tekniken i vissa klasser där lärare anser att teknik inte behövs, jag tror snarare att det är så att många lärare inte har den kompetensen för hur det tekniska fungerar. Om man ska föra in smartboards, datorer och surfplattor i skolorna så måste lärare få utbildning i detta, att bara sätta in en smartboard i ett klassrum och anta att läraren kan hantera den på ett bra sätt är inte rätt. Jag anser alltså att det delvis är lärarnas ansvar att visa för eleverna att datorn inte är enbart ett skriv och sökredskap utan så mycket mer, och att inte vara rädd för att låta eleverna visa och hjälpa. Jag ser även detta som ett ansvar för rektorer och kommuner att mer utbildning som rör just detta, ger bättre resultat.
SvaraRaderaTack för att bra inlägg Alexandra!
Jag är lite fundersam över för mycket teknik i skolan eftersom jag kan vara lite rädd för att det mellanmänskliga försvinner och den fysiska leken inte får ta lika mycket plats. Men jag tycker ändå att IT i skolan är viktigt eftersom det är en så pass stor del i vårt dagliga liv och att det kan vara ett bra hjälpmedel. Däremot tycker jag inte att fokus ska ligga på att det alltid måste användas en app, en dator eller något annat tekniskt, utan att det görs när det finns en poäng med det, som komplement i lärande processen. Annars blir det lätt som en ny "religion" - allt som är digitalt är fräscht, modernt och framtiden och allt det gamla är dåligt. Sedan tänker jag verkligen att lärarna måste i sådana fall kunna och veta vilka digitala verktyg är bra och givande! Och så tycker jag att det alltid är viktigt att det finns en diskussion och öppenhet för att ifrågasätta - så att verkligen det bästa kan komma fram!
SvaraRaderaTack! :)
Teknik kan vara bra samtidigt som det kan vara förödande. Så jag vill hålla med dig om att en balans mellan detta måste finnas. Människor i dagens samhälle kan jag tycka förlitar sig för mycket på tekniken och får svårt att använda det de har bakom pannbenet då det är så lätt att få fram information idag. Undrar man något så tar man upp mobilen och söker på det. Jag kan nog tycka att tekniken kan vara bra för barn om de gör något nyttigt framför exempel datorn. Exempel jag själv satt med ett spel som handlade om Egyptens historia och dess gudar och jag måste erkänna att jag än idag kan ganska mycket om det. Oftast har barn ett intresse för teknik då de får använda sina sinnen på ett nytt sätt. Vilket gör det hela roligare och de kan koncentrera sig mer. Så jag personligen skulle vilja säga att teknik är fantastiskt när en elev med problem i något ämne kanske får använda sig utav dator eller liknande då de kanske lär sig bättre så men samtidigt inte då man inte kan lita på all information som finns på nätet. Böcker är trots allt granskade om det ligger mer sanning i dom. Men det är mina tankar. Intressant läsning!
SvaraRaderaHåller med det som Marielle sker ovan, jag anser också att det är mycket bra med teknik men att lärarna måste få den utbildning som krävs för att kunna använda den på bästa sätt. En smartboard utan en lärare som vet hur den hanteras är världelös och då blir tekniken snarare ett hinder än ett hjälpmedel i undervisningen.
SvaraRaderaDagens teknik är oerhört utvecklad och ger oss enorma möjligheter som inte fanns för 10 år sen. Vi måste ta vara på den!
Jag har ingen erfarenhet av att vara lärare. Men jag har en tvåårig son som älskar att titta på datorn när jag/ mannen spelar spel. Jag tror väl att det har att göra med att det händer mycket. Motorcyklar och bilar kör av vägen. I vuxen ålder kan det om det är tillräckligt intressant leda mig till att jag "fastnar" framför datorn mer än vad jag vill egentligen. Den tiden jag lägger på datorn förvinner chansen att läsa en bok, eller göra något annat. Men ibland ger datorn mer än en bok. Ibland ger boken mer. Jag tror inte på att föredra något av dem. Jag är för varierat lärande.
SvaraRaderaJag har ingen erfarenhet av att vara lärare. Men jag har en tvåårig son som älskar att titta på datorn när jag/ mannen spelar spel. Jag tror väl att det har att göra med att det händer mycket. Motorcyklar och bilar kör av vägen. I vuxen ålder kan det om det är tillräckligt intressant leda mig till att jag "fastnar" framför datorn mer än vad jag vill egentligen. Den tiden jag lägger på datorn förvinner chansen att läsa en bok, eller göra något annat. Men ibland ger datorn mer än en bok. Ibland ger boken mer. Jag tror inte på att föredra något av dem. Jag är för varierat lärande.
SvaraRaderaJag tror att tekniken kan vara både negativ och positiv i skolan. Negativ på det viset att jag tror att många lärare inte har den kunskap som krävs för att få ut det bästa möjliga ur all den teknik som finns. Lärare måste få en utbildning i hur det fungerar för att kunna lära eleverna på bästa möjliga sätt. Självklart är det positivt med att det finns så mycket teknik i dagens samhälle och det bör tas vara på. Det finns sådana enorma möjligheter nu om jag tex jämför med när jag gick i skolan. Men samtidigt tycker jag inte att man enbart ska använda sig av tekniken utan att eleverna även ska kunna få lära sig utifrån böcker och inte helt förlita sig på att det finns teknik i närheten. Men en bra balans mellan teknik i undervisning och "vanlig" undervisning tror jag är bra=)
SvaraRaderaJag tror absolut inte att lösningen är att ta bort tekniken från klassrummet utan snarare som du säger att man måste uppdatera sig på hur man använder sig av den. Man kan inte bara kasta in en iPad till var elev och förvänta sig att de ska ta tillvara på hur man använder sig av dem. Det är VI som måste se till att göra dem till redskap istället för hinder. Det är VI som ska se till att de används på rätt sätt, inte eleverna (i alla fall inte i de yngre åldrarna där vi kommer att arbeta).
SvaraRadera