I gruppens diskussioner
om användningen av teknik i undervisningen har både fördelar och nackdelar
lyfts fram. Ett hinder för att kunna integrera teknik i undervisningen är
förstås resursknappheten. Skolor i olika kommuner har olika ekonomiska förutsättningar,
trots kommunal utjämning, ty kommuner prioriterar på förmodligen skilda sätt. Men
finns tillgången att använda sig av teknik i undervisningen öppnas många
dörrar, precis som vi kan läsa i Dan Åkerlunds Klassen i dialog med omvärlden. Frågan är dock hur tekniken
egentligen ska integreras i undervisningen?
Stefan Svedberg skriver
om användningen av IT i grundskolan (http://www.skolaochsamhalle.se/flode/skola/stefan-svedberg-it-i-grundskolan/).
Han diskuterar integreringen av tekniken i de pedagogiska processerna och
framhåller att den är bristfällig. Svedberg menar att det dels beror på resursknappheten,
dels på otillräcklig IT-strategi. I arbetet mot en lösning på problemet menar
Svedberg att diskussioner kring IT-användningens begränsningar och möjligheter
ständigt bör pågå.
En nackdel kan alltså vara
den bristande IT-strategin. Det skriver även Lärarnas tidning om i sitt senaste
nummer, vilket fångade min uppmärksamhet. I en enkätundersökning där 208 av
landets 290 kommuner svarade, framgår det att sex av tio kommuner saknar
strategier för hur IT ska användas.
Hur tror ni att skolor
ska arbeta för att IT smidigt ska kunna integreras i de pedagogiska
processerna? Vilken nivå eller vilka nivåer bör diskussionerna ligga på? Kollegialt,
kommunalt, nationellt eller internationellt? Kanske på flera nivåer?
Bra skrivet Moa ^~^
SvaraRaderaHmm, svåra frågor att svara på men tycker att man kan till exempel börja använda IT i matteundervisningen då det finns många appar och spel som gör det roligt att lära sig matte som till exempel http://mattespel.nu/ och på sidan http://www.pappasappar.se/ finns det appar för flertal ämnen samt verktyg som kan underlätta undervisningen.
Vilken nivå man bör diskutera det på tycker jag nog borde vara en kommunal nivå - då resurserna kan se olika ut skola till skola.
Det här är en mycket viktig diskussion. Vi tenderar ofta att skylla på bristen på pengar när vi pratar om tekniska verktyg i skolorna. "Skolan har inte råd att köpa in än det ena, än det andra." "Nu har vi fått iPads, men vi har inga pengar att köpa appar för." Men vad vi glömmer är att det finns otaliga exempel på när skolor köper in datorer och annan teknisk utrustning, utan att riktigt veta vad man ska ha dem till. Dessa står sedan och samlar damm i något förråd. Tänk vilken nytta dessa pengar skulle ha gjort om man hade startat investeringsprojektet med att diskutera vad tekniken ska användas till. Om man dessutom hade gett lärarna adekvat utbildning så skulle inköpen fått en mycket större genomslagskraft.
SvaraRadera(Mitt senaste exempel på mindre lyckat köp är investeringen i billiga datorer till en förskoleklass. Tangentbordet bestod bara av gemena bokstäver. De flesta i klassen hade bara lärt sig de versala ännu. Vem fattade det kloka beslutet att köpa just dessa datorer?)
Känner igen fenomenet. Vi rustar upp skolan med datorer, billiga eller dyra. Sen finns inga pengar över till rätt användande. Datorerna går sönder och det finns ingen som kan serva dem. Personalen får ingen utbildning och IT-mål saknas. Efter 1.5 års tjat om att få gå på en föreläsning som handlade om hur man kan använda Ipad i F-klassen, kom ännu en besvikelse. Den var så otroligt dålig, vi fick med oss ingen som helst information utan vi, tre; gick ut och tänkte. vilka lättförtjänta pengar - vi kanske borde byta yrke. Digitala verktyg i skolan = tummen upp, men vägen dit känns som 10 mil häcklöpning.
SvaraRadera