En av de böcker vi ska läsa i denna kurs är Utmanande undervisning i klassen. Jag
måste säga att jag tycker den är bra på det viset att det är tydliga exempel i
boken och att den är skriven av en lärare (James Nottingham). När jag läste
kapitel 5 om reflektion fastnade mina tankar om det och om den livslånga lusten
att lära. Som det står in boken finns det två slags tänkande: rutintänkande och
reflektion. Rutintänkande är det tänkande som vi gör nästan omedvetet när vi t.ex.
cyklar, går eller skriver. Reflektion innebär att man t.ex. tänker på de
konsekvenser som kan bli av vårt handlande (s. 92).
Den viktigaste uppgiften som jag tycker skolan har är att
lära eleverna att lära sig och som det står i boken, behövs vissa tankeförmågor för att de ska bli
självständiga och flexibla. För att lära sig lära måste eleverna kunna
ställa frågor, organisera information, generalisera, förutsäga, hitta undantag, förstå begrepp och ifrågasätta. Förmågan att reflektera
blir allt viktigare då dagens samhälle förändras snabbt och man måste lära och
anpassa sig efter det nya (s. 94).
Teknik används allt mer i dagen samhälle och kommer
garanterat användas mer i framtiden. Om vi tar datorer som ett exempel och
sociala medier, så är det både bra och roligt att kunna hålla kontakten med
vänner och bekanta på andra platser i världen. Som jag har skrivit i ett
tidigare inlägg så finns det (enligt mig) en baksida också bla nätmobbning. Det
är på något sätt enklare att gömma sig bakom en skärm och vara elak än om
personen skulle stå framför. Man kanske blir mer kaxig och ”tuff” och samtidigt
blir det svårare att förstå att en person faktiskt blir ledsen då man inte ser
hur personen reagerar. Om man lär ut reflektion mer i skolorna, så borde
eleverna lära sig att se konsekvenserna av sitt handlande mer och förstå att
personen jag är elak mot i detta fall kan bli ledsen redan innan det sker. Då
behöver inte vissa saker ske då man kan tänka ”ett steg längre”.
Ja detta var lite av mina tankar. Vad tror ni? Behöver vi
mer av detta i undervisningen i skolan eller är det något man lär sig ändå t.ex.
genom erfarenhet?
Vill önska er en god jul och ett gott nytt år!
/Angelica Olsson
Även jag gillade Nottinghams bok och jag stannade och funderade själv på detta med det livslånga lärandet. Jag personligen tror mer på att rutintänkandet är mer som "överlevnadsinstinkt" man tar fram informationen som redan finns för att tänka tillbaka hur man gjorde sist i en liknande händelse medan reflektion är att man tänker steget längre som du redan skriver.
SvaraRaderaDet är viktigt för eleverna att analysera det de läser så att de faktiskt förstår vad de redan läst. Annars är det ingen större idé att läsa.
Även tekniken som du skriver om håller jag med dig i då det finns enorma fördelar och nackdelar. Kul läsning!
Att lära sig lära tycker jag stämmer bra in på dagens samhälle. Alla som är uppväxta med att använda datorer och digatala verktyg är otroligt duktiga på att snabbt ta reda på fakta om allt de vill veta.( även alla som är datakunniga) Elever i yngre åldrar har samma vetgiriga sätt att ta reda på fakta, det kan vara allt från att ta reda på geografiska platser, vad ord betyder eller hur man installerar eller lär sig mer på datorn. Med hjälp av digitala verktyg blir det enkelt och självklart att snabbt hitta kunskap i form av fakta och ta reda på hur saker fungerar. Det är verkligen att lära sig att lära. Att använda skype och att blogga är ett bra sätt att utbyta skolarbeten med andra klasser och att ha en blogg i sin skola där elever och föräldrar kan följa med i verksamheten är positivt. Tänker jag kritiskt är det av stor vikt att barn och elever fortfarande leker med varandra och tränar sociala samspel, tränar konflikthantering och utvecklar känslor som t ex empati, där får inte digitala verktyg ta över barnen så att detta upphör, varken i skolan eller i hemmen. I skolan ska det finnas digitala verktyg att arbeta med, men det får inte ersätta samarbete, diskussioner och att lära tillsammans. Boken Utmanande undervisning i klassen ger många bra tankar hur vi kan stötta eleverna i sitt lärande genom återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion och självkänsla.
SvaraRaderaJag tycker det är viktigt att lära eleverna redan från f-klassen att kunna reflektera över deras handlande både när de är på plats alltså i klassen/skolgården men också när man är hemma och leker med surfplattan.
SvaraRaderaJag har sett fler f-klass elever som spelar MSP (då är man online och gör utbyte av vad man äger med andra spelare som hen inte känner) och mobbning har uppstått då mellan elever som går i samma skola.
Det är en process som ska byggas upp tills man läst färdigt åk9 . Att sätta in eleverna i sådana situationer får dem att inse hur allvarligt det kan vara med nätmobbning.
God fortsättning =)