måndag 14 december 2015

Seriestripp






I en butik i kassakön står två tjejer bakom mig och diskuterar vilt hur enkelt det skulle vara på lektionerna om de fick ha sin mobiler nära till hands...
 - Allt skulle gå så snabbt! Vi skulle ju aldrig behöva snacka i en timme för att komma fram till nåt!

I Lgr 11 står det bl.a. att eleverna ska kunna använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande (Skolverket, s. 14) . 
Jag funderar på om det är så de här tjejerna skulle tolka användningen av mobiltelefonerna i klassrummet....

Kan deras diskussion ses som baksidan med dagens teknologi i skolans värld?
Har ni egna erfarenheter? Har ni varit på ngn skola där eleverna får använda mobilerna fritt?

9 kommentarer:

  1. Fin seriestripp;)!
    Jag tror att om alla googlade om de stötte på ett problem eller en fråga i skolan så går man miste om mycket " lärande på vägen" . I skolan tror jag att just sökandet och diskussionerna gör att den information och kunskap man till slut får fastnar och stannar bättre i minnesbanken. Dessutom tror jag att den här nya tanken om att allt ska gå så oerhört fort inte alltid är så positivt. Lärandet måste få ta tid!

    SvaraRadera
  2. Google har gjort det väldigt lätt för att söka efter kunskap. Detta ser jag både som positivt och negativt. Använder man google så blir det ingen diskussion då man får svaret med en gång. Och då jag själv lär mig mycket genom att diskutera så kan jag tycka att detta blir en negativ effekt. Men sen kan man ju faktiskt efter att man googlat och fått svaret diskutera svaret för att få ut mer av det. Det jag tycker att du visar med din seriestripp är en negativ effekt med att använda google under lektions tid då eleven med mobiltelefon svarar snabbast, detta kan bidra till att eleven som aldrig hinner svara tillslut känner att det inte är någon ide att ens föröka svara. Ska man använda google under lektions tid så tycker jag att alla ska ha möjligheten till det och att det inte ka bli en tävling om vem som hittar svaret snabbast.

    SvaraRadera
  3. Jättefin seriestripp förresten Sanda!:) Bra jobbat!:)

    SvaraRadera
  4. Men hur mycket lär sig eleverna om de alltid kan googla fram svaret? Om de aldrig behöver fundera på frågan och försöka hitta fram till lösningen, vad fastnar då? Samtidigt är jag en stor vän av Internet och all den samlade kunskap som finns där. Den kan vara helt ovärderlig. Men vid rätt tillfälle och på rätt sätt, är min åsikt.
    Internet och googling är också ett perfekt verktyg när vi ska lära eleverna att tänka kritiskt. Allt som är skrivet är inte sant!
    (Jättebra seriestripp!)

    SvaraRadera
  5. Vilken bra seriestripp du fått till!
    Jag gillar inte mobiltelefoner i skolan och det har jag nämnt i ett tidigare blogginlägg. De tar så onödigt mycket fokus och eleverna vill i 9/10 fall visa upp olika saker för varandra som de har i sina telefoner. Visst är de bra till mycket men jag tror inte heller att de verkligen lär sig om de bara googlar fram svaren, utan snarare bara skriver av det som de får fram utan att reflektera över vad de faktiskt skriver ner... Det här tas upp i den gröna boken, där man skriver att man ska ställa följdfrågor för att se till att eleverna verkligen förstår vad de lär sig...
    /Madde

    SvaraRadera
  6. Bra Serie, fint upplägg. En del skolor låter barnen använda mobilen för att söka svar under lektionerna, om samma förutsättning finns för alla. Men man granskar då svaren tillsammans för att kunna reflektera över om man behöver vara källkritisk mot svaret. Det man söker på får inte alltid rätt svar. Tack för en bra seriestripp.

    SvaraRadera
  7. Bra Serie, fint upplägg. En del skolor låter barnen använda mobilen för att söka svar under lektionerna, om samma förutsättning finns för alla. Men man granskar då svaren tillsammans för att kunna reflektera över om man behöver vara källkritisk mot svaret. Det man söker på får inte alltid rätt svar. Tack för en bra seriestripp.

    SvaraRadera
  8. Jag anser att det absolut i vissa fall kan vara bra att eleverna får använda sig av olika sökmotorer för att ta reda på information. Tror dock att man måste ha ett upplägg så att eleverna inser att man också måste vara aktiv och hänga med på lektionerna för i vissa fall så måste man faktiskt komma ihåg vad som undervisades på förra lektionen. Tror att viss information ”fastnar” bättre med hjälp av att eleverna för diskussioner tillsammans i vissa fall för att komma på rätt svar. Om man googlar allt så är frågan om hur mycket som ”fastnar”.

    SvaraRadera