söndag 10 januari 2016

Seriestripp: Digitala verktyg



Jag kommer ihåg när jag gick på mellanstadiet och när man fick använda datorn som stod i klassrummet. Wow, vad roligt man tyckte det var. En timme i veckan fick vi sitta där, vi hade ett schema så att alla skulle få sin timme. Man längtade och såg verkligen fram emot sin timme då man bla kunde spela mattespel och annat kul.

Jag anser mig inte så gammal, men det har hänt mycket sen jag gick på mellanstadiet det är helt klart. Den tekniska utvecklingen har gått fort framåt och kommer garanterat fortsätta i den riktningen. Som lärare kommer man använda sig av tekniken som hjälpmedel allt mer. En spännande utveckling att följa.

I Klassen i dialog med omvärlden - pedagogiska vinster när skolan syns på nätet av Dan Åkerlund kan man läsa om digitala verktyg och vad de kan tillföra elevers lärande på olika vis. Förändringen från papper och penna till att använda sig mer av digitala verktyg som datorer och pekplattor gör att eleverna kan kommunicera och uttrycka sig på helt andra sätt än tidigare, samt att man kan ta reda på saker och söka information på fler sätt.

Hur var det när ni gick i skolan? Använde ni datorer mycket?

/ Angelica O

11 kommentarer:

  1. Det här är ett minne som jag också har från min egen skoltid. Men datorn var mest för spel och underhållningssyfte. Det är fantastisk att följa den digitala utvecklingen i skolan samma dator som stod i klasssrummet förr står idag kanske lite bättre funktioner och program men samma princip i stort sätt. Det har en hel annan användningsområde och syfte för att det är vi som har bestämd att de ska vara så. Vi kan ha hur bra material som helst i skolan men frågan är hur de kommer till användning. Idag finns det otroligt många appar och datorprogram därför är det jätteviktigt att som pedagog få utveckla sin kompetens inom den digital världen och att skolor och elever får samma möjligheter och tillgång till digital material där vi fokuserar på hur vi kan använda det till egen fördel med syfte för utveckling i skolarbeten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elever kommer mer och mer ha behovet att lära sig den teknik som används i samhället och då ökar samtidigt kraven på lärarna. Lärarna måste kunna för att kunna lära ut.

      Radera
  2. Vilken tur att ni fick använda en dator, vi hade datorer men bara för särskilda uppgifter - vad kul det måste ha varit och lärorikt.

    Tiden går framåt likaså tekniken i skolan - vi lärare har ett krav på oss att följa den men då bör man använda det på ett bra sätt. Man kan göra som i ditt exempel att låta datorerna finnas för nyfikna elever, eller att de har en timme var där de får spela spel osv. Min bror gick i parallell klasserna då han har ett förståndshinder, där hade de datorer med spel som hjälpte de och de hade datorerna under pauserna när de inte ville ut och leka. Det är ett bra hjälpmedel och inter-aktivitet ^^

    Jag är nog lite old school, jag tycker om böcker och bibliotek vilket jag hoppas är sätt jag kan använda i min framida klass men dator, Skype med an annan klass är något jag vill integrera då det är med tiden och öppnar möjligheterna för mer lärande samt gör det lite roligare ^^

    Bra skrivet Angelica!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med dig. Känslan av att sitta och läsa i en bok och få hålla i boken gillar jag.
      Samtidigt som jag förstår att teknik kommer att införas mer och mer. Lite av allt är nog bäst! Att blanda olika sätt.

      Radera
  3. Fin serie, och en väldigt intressant del av digitala verktyg!
    Fick mig att tänka på när jag gick i 5an ungefär och jag var väldigt musikintresserad, dock inte på instrumenten utan mer på låttexter. Det var ett ypperligt tillfälle att gå in på Lyrics-sidor och leta fram sina favoritlåtars texter. Och de flesta var ju på engelska och man lärde sig låten rätt och utantill och sen blev man sugen på att veta grundligt vad låten handlade om och då översatte man den antingen med hjälp av ett lexikon eller med hjälp av internet.
    Det gick till och med så långt att min lärare tog efter det jag gjorde under mina "data-timme" och gjorde det till ett arbete i engelska.

    Det var en otrolig känsla när läraren tog efter vad jag gjorde och hela klassen fick göra det, en häftig känsla att bli så sedd av läraren faktiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan jag förstå att det var en otrolig känsla. Du var ett lärarämne redan då! Tack för din historia!

      Radera
  4. Det var likadant under min tid på mellanstadiet. Även fast jag tycker om teknik och andra digitala verktyg så kan det bli lite väl mycket ibland. Det man kanske behöver då är att balansera tekniken med andra verktyg. Papper och penna verkar vara underskattat idag, man kan lära sig mycket mer av att anteckna genom att skriva med papper och penna än med dator, surfplatta osv.

    SvaraRadera
  5. Det var likadant under min tid på mellanstadiet. Även fast jag tycker om teknik och andra digitala verktyg så kan det bli lite väl mycket ibland. Det man kanske behöver då är att balansera tekniken med andra verktyg. Papper och penna verkar vara underskattat idag, man kan lära sig mycket mer av att anteckna genom att skriva med papper och penna än med dator, surfplatta osv.

    SvaraRadera
  6. Jag tror att det var i sexan som vi fick datorer till skolan. Då fick man som sagt en liten stund tillsammans med en lärare som skulle finnas med som stöd. I sjuan började vi arbeta ordentligt med datorerna när vi skrev arbeten.. och det var även då vi började använda internet. Däremot hade vi mest internet för att kunna använda ICQ.. Vi övertalade vår engelskalärare hur smart det var att kunna chatta med engelsktalande personer- allt för att få använda datorn... :) Visserligen var det en bra metod att använda sig av engelskan i skrift.
    Även under de senare åren, använde vi datorerna när vi skrev arbeten. Jag kan tycka att det finns både för och nackdelar med att använda datorer såpass mycket som vi gör idag. Förr hade jag inga som helst problem med stavningen, det var som rinnande vatten. Nu däremot kan jag ibland stanna upp och för en sekund fundera över hur ett ord stavas.
    Dock så ser jag helst att vi använder datorerna när vi gör större arbeten, så att man kan redigera texten smidigare.

    SvaraRadera
  7. Vårt användande av datorer på mellanstadiet handlade mest om att lära sig skriva på datan. Inte så jättekul med andra ord.

    SvaraRadera
  8. Under min skoltid så var vi inte så mycket vid datorn eller fick mycket datortid. Det kunde hända att man fick en halvtimme varannan vecka eller så men då var det endast för att prova på och det fanns roliga småspel som den berömda 'Doktorn' som var en klassiker.

    SvaraRadera