
Under min skoltid sågs ofta de flickor som tog för sig och tog mycket plats som "jobbiga" elever.
Jag läste boken Jämställdhet och började fundera över det här könsschablonsdiket som Maria Hedlin skriver om i boken. Många har fördomar om hur flickor och pojkar ska bete sig och hur de ska handla. Pojkar ses som bråkiga och flickor ses som lugna och hjälpsamma.
Vad händer då om ens fördomar inte alls stämmer med verkligheten?
Hur ser det ut bland lärare idag? Är det vanligt med fördomar som dessa? Vad kan det skapas för problem om man tänker på det här sättet?
Referens: Hedlin, Maria. Jämställdhet - en del av skolans värdergrund. Stockholm: Liber, 2006.
Intressant tanke du har måste jag säga. Jag tror att om en fördomar inte stämmer in så kommer man även tackla problemet fel. Då har man inte heller sett eleverna som individer då en del flickor är lugna och en del svävar gärna ut ur arbetet och pratar. Det är sådant man ser när man umgåtts med klassen en period, då är det lättare att läsa dom. Jag tror att det du har skrivit om är ett vanligt fenomen bland lärare. De har en del fördomar om att flickor är lugnare och att pojkar är svårare att få igång. Men det är endast vad jag tänker.
SvaraRaderaJag får för mig att jag inte skulle gå in med dom föreställningarna. Men jag har inte heller varit lärare, och jag tror det skulle bli en helt annan sak när man väl stod där. Jag tror det är viktigt att läsa av sin klass, ge alla samma förtroende och försöka få alla att känna sig lika viktiga, oavsett kön eller ljudnivå.
SvaraRaderaIntressant seriestripp. Jag tror att det verkliga problemet här är att lärare har dessa fördomar överhuvudtaget. Om man inte hade dessa fördomar så skulle inte heller situationer som dessa uppstå. Jag tror att en del av dessa fördomar finns kvar än i dag, att man förväntar sig att flickor ska vara lugna och hjälpsamma och pojkarna stökiga. Genom att ha fördomar som dessa så kan det leda till att man behandlar eleverna olika och även förväntar sig olika saker av dem. Jag tror att det är viktigt att man som lärare ser eleverna som egna individer och inte bara tillskriver dem egenskaper utefter deras kön.
SvaraRaderaJag tycker det är spännande med omedvetna fördomar. När jag läste boken funderade jag på om jag själv skulle ha fördomar, utan att tro att jag har de. Jag hoppas ju inte att det är så, men det är klart att när vi själva är uppvuxna bland alla föreställningar hur folk "är", så har nog även vi blivit färgade utav det. Boken var väldigt spännande att läsa och kul seriestripp du gjorde! :) Tack!
SvaraRaderaIntressant inlägg! Tyvärr är det vanligt med sådana fördomar. Jag tror många har dessa tankar när det gäller pojkar och flickor i allmänhet. Jag vet inte varför det har blivit så, men jag tror det har att göra med att pojkar alltid genom tiderna tagit större plats och tyckt att det är okej medan tjejer varit lite "laidback". Och så fort tjejer tagit större plats så har det varit "fel" och "jobbigt". Jag är inte lärare, inte ännu, men det är viktigt att man som lärare inte ser kön, utan att man ser individer. När man har en uppfattning om något/någon så brukar det inte bli som man tror. För att slippa bli "överraskad" så bör man därför inte ha fördomar.
SvaraRaderaJag kan uppleva att dessa fördomar fortfarande tyvärr finns. Som tjej/kvinna är det helt enkelt inte riktigt okej att ta plats. En flicka som hörs och syns i sin klass, framstår som jobbig och en kvinna som är framgångsrik i sitt yrke och tar för sig, blir lätt sedd som en egoist som trampar på andra. Det ligger till stor del hos lärare att aktivt jobba mot och bräcka dessa fördomar.
SvaraRaderaMycket bra seriestripp för övrigt! Snyggt jobbat!
Jag kan uppleva att dessa fördomar fortfarande tyvärr finns. Som tjej/kvinna är det helt enkelt inte riktigt okej att ta plats. En flicka som hörs och syns i sin klass, framstår som jobbig och en kvinna som är framgångsrik i sitt yrke och tar för sig, blir lätt sedd som en egoist som trampar på andra. Det ligger till stor del hos lärare att aktivt jobba mot och bräcka dessa fördomar.
SvaraRaderaMycket bra seriestripp för övrigt! Snyggt jobbat!
Intressant läsning!
SvaraRaderaHåller med föregående talare om att fördomar tyvärr fortfarande finns och det kommer det nog göra en bra tid framöver.. Tror att alla människor har fördomar men sen handlar det om att lära sig undvika dessa och ge alla en chans! När jag gick i skolan så var jag en sådan där tjej som tog plats och jag upplevde aldrig att jag för någon framstod som jobbig.
Jag tror personligen det handlar om på vilket sätt man "tar plats". Man måste se människobeteendet istället för könet. Beter sig eleven som en ledare eller en översittare? Ledartypen framstår väldigt sällan som en "jobbig typ" oavsett kön, man framstår som jobbig om man förstör och är en störningsfaktor för andra elever, och då tycker jag att vi verkligen måste gå in och säga stopp, oavsett om det är en pojke eller en flicka som stör.
I det här yrket måste man vara en otroligt bra människokännare och bra på att läsa elevernas beteende och känslor. Vi har en tuff tid framför oss men jag tror att vi alla har sökt den här utbildningen för att vi vill förändra och hjälpa barnen lite på traven för att lyckas så bra som möjligt!
En väldigt bra seriestrip, gav mig en riktig tankeställare och ett viktigt ämne tar du upp. Bra jobbat!