tisdag 5 januari 2016

Seriestripp: Vad kan en rastvakt hjälpa till med?




En situation som utspelade sig under en observation av en rast.

På en aning hårdraget sätt kan Vygotskijs teori om den närmaste proximala utvecklingszonen utläsas ur situationen. Vygotskijs teori menar att en människa kan vara mycket nära att lära sig något nytt när personen i fråga redan behärskar exempelvis en färdighet. För att vidare kunskap ska utvecklas kan en mer kompetent person vara till hjälp (Säljö, 2014, s. 305).

Men nu till några viktiga frågor som till viss del är kopplade till seriestrippen: Varför är rastvakter viktiga? Bör rastvakter engagera sig i lärandesituationer under raster och i så fall på vilket sätt? Eller bör rastvakter endast "upprätthålla" ordning? Hur tycker ni att rastvakter ska arbeta?

8 kommentarer:

  1. Jag tycker för det första att benämningen rastvakt ska bytas ut till t ex rastresurs och därav förstår du att mitt svar på din fråga blir att jag tycker att rasterna ska kunna ses som ytterligare inlärningstillfällen där den vuxne (vilken inte alltid är läraren) har en framträdande roll och inte bara ska agera ordningsvakt! Det har i Katrineholms kommun lämnats in ett politiskt förslag i slutet på år 2015 att införa fler resurser på skolgårdarna just i detta syfte, återstår att se om det bifalles!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker för det första att benämningen rastvakt ska bytas ut till t ex rastresurs och därav förstår du att mitt svar på din fråga blir att jag tycker att rasterna ska kunna ses som ytterligare inlärningstillfällen där den vuxne (vilken inte alltid är läraren) har en framträdande roll och inte bara ska agera ordningsvakt! Det har i Katrineholms kommun lämnats in ett politiskt förslag i slutet på år 2015 att införa fler resurser på skolgårdarna just i detta syfte, återstår att se om det bifalles!

    SvaraRadera
  3. Under våran observationsuppgift på skolgården fick jag veta att rastvaktens benämning nu mera var rastvärd, men när jag frågade vad denne hade för uppgift under raster så visade det sig att det var att stävja konflikter i första hand. Så benämningen är egentligen oviktig så länge det inte finns en plan för vad som skall ske och inte ske under raster. I en drömvärld så skulle det vara fint med ett par tre stycken rastvärdar som hade lite olika uppgifter men dit kommer vi nog förmodligen inte på många skolor. Och vad är det som säger att barnen måste lära sig någonting på raster? Om de gör det omedvetet så är det väl bra med det, men påtvingat?

    SvaraRadera
  4. Först och främst ska ju rastvakten finnas där bara, ifall något händer eller om några börjar bråka exempelvis om det utbryter ett slagsmål. Men jag tycker även att de ska engagera sig i det som eleverna gör under rasten som att ge tips som serien visar.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker en rastvakt ska kunna finnas till hands för lite allt möjligt. Hjälpa till vid konflikter, när någon slagit sig, lagindelning mm. Självklart kan denne också engagera sig i lekar men jag tycker inte det är nödvändigt att rastvakten ska vara med för att barnen ska lära sig något. Barn behöver få leka själva och använda sin fantasi också!

    SvaraRadera
  6. Väldigt intressant!
    Personligen tycker även jag att en rastvakt ska vara lite av en kameleont!
    Tycker dock att de först och främst ska vara där för att hålla koll på läget, men ser absolut ingenting negativt med att de kan passa på att lära barnen någonting om den möjligheten ges. Bara positivt! :)

    SvaraRadera
  7. Bra inlägg! det är så viktigt tycker jag att ha en rastvakt, vi hade en rastvakt på den skola jag gick på...men problemet va att vi kände aldrig att han va där utan vi visste bara att han fanns, vi såg aldrig honom!

    SvaraRadera
  8. Rastvakter tycker jag ska vara lite i bakgrunden och ha en bra överblick men också kunna vara med och leka ibland för då blir det roligare för eleverna.

    SvaraRadera