Så har halva veckan gått och det känns som att mycket ny information har tagit plats i hjärnkontoret. Dagens genomförda observation på skolgården var faktiskt en positiv överraskning. Jag förväntade mig inte att på en så kort stund hinna få många olika tankar och intryck som jag fick. Det ska bli spännande att se vad det kan bli av det hela i slutändan… Hur har det gått för er med observationen??
Utöver alla
tankar kring uppgiften så har även ”Klassen i dialog med omvärlden” varit med
på att göra-listan. Efter att jag läste den skriften så började jag reflektera
kring hur stor skillnad det egentligen är mellan min tid i grundskolan och för denna
generations elever. Det är verkligen som dag och natt i många avseenden! I ett
stycke läser jag ”en vacker handstil kan knappast vara lika viktig att ha idag
som för 10 eller 20 år sedan” och det slår mig att om ytterligare 10 eller 20
år så kanske man inte ens lär eleverna skriva för hand längre. Kan det vara dit
vi är på väg? Är det rimligt att tekniken är en så stor del av skolvärlden att
det som sågs som grundläggande kunskaper vid en tid inte spelar någon större
roll ett antal år senare?
Jag behöver
ingen större övertalning med att se alla fördelar för eleverna, det va bara en
fundering och jämförelse med samhället då och nu. Den världen som har öppnat
upp sig för eleverna tack vare Internet, Skype mm är ju fantastiskt i många
lägen. Samtidigt tror jag att lärare får det svårare ha nån slags ”kontroll”
just med tanke på alla social medier och det som kan pågå där utan de vuxnas
kännedom.
När jag ändå
befann mig på en skolgård tidigare idag så passade jag på att fråga en lärare
om hur de jobbade med teknik och möjligheterna med nätet. Deras situation var
inte riktigt som det vi kan läsa i Klassen i dialog…De ca 120 elever som går på
mellanstadiet har totalt 13 datorer att dela på, ett fåtal klasser har fått
inlogg och tillgång till Internet. Proceduren med underskrifter från föräldrar,
tillåtelse från rektorn osv. har tagit extremt mycket tid. Fler datorer finns
på deras önskelista men svaret är att det är för dyrt. Trots så få datorer
lyckas denna lärare boka datorerna till sin klass ca. tre gånger i veckan, det
visar sig bero på att ett antal andra lärare inte behärskar tekniken så pass
bra så de gör sig inte besväret att boka. En annan anledning är också att
datorerna är inlåsta några våningar längre ner och alla orkar (!?!) inte hämta
de….
Så kommer
den härliga frågan om jämlikhet i skolorna upp….
Tankar kring
detta??
Jag känner precis som du efter att ha läst ”klassen i dialog med omvärlden”, skillnaden från när man själv gick i skolan är som natt och dag. Och då är det ändå inte så jätte många år sen. När jag gick i mellanstadiet så fanns det en dator utanför varje klassrum som man ibland kunde ”boka” vissa raster. Då var det mer för nöjes skull som eleverna använde datorn inte direkt för att vi skulle lära oss i undervisningssyfte. Lite läskigt kan jag ändå tycka att det är precis som du skriver, ska vi om 20 år inte ens behöva kunna skriva för hand längre? Ska ALL kommunikation endast ske på datorer och mobiltelefoner?? Det hoppas i alla fall inte jag!
SvaraRaderaTekniken får en allt större plats i skolan och det är något som det även får i våra liv, därför blir det en naturlig och nödvändig utveckling. En nackdel med detta är att andra saker försvinner, det går inte att bara lägga till saker utan att ta bort något. Personligen tycker jag att det fortfarande är mycket viktigt att barn kan skriva för hand och jag hoppas att det inte tas bort från skolans uppdrag. Tekniken ger många fördelar men det kan även ge nackdelar, t.ex. sociala medier som blir en värld som vuxna inte alltid har tillgång till och man vet inte vad som händer där.
SvaraRaderaNär det gäller elevernas möjligheter att få använda datorer som du tar upp i ditt blogginlägg, så är det viktigt att alla får samma möjligheter och förutsättningar att använda dem. Då det är som du skriver lärare som inte behärskar tekniken så blir detta till en nackdel för de elever som har den läraren. Dessa elever får inte samma förutsättningar som de andra eleverna som har en lärare som välkomnar tekniken in i klassrummet. Detta är fel enligt mig då skolan ska vara likvärdig. Vet man om att det finns lärare som inte behärskar tekniken kanske första steget är att ge dem möjligheten att få lära sig det, eller alternativet att låta en annan lärare gå in och hjälpa till med tekniken.
Allt skolan gör speglar samhället idag, det har vi fått lära oss. Det innbeär att allt barnen för göra i skolan är speglat av samhället, men är ett antal år efter. På ett sätt är det tråkigt, alla får inte använda tekniken på samma sätt, alla får inte samma möjligheter. Men på ett sätt kanske det är bra också? För vissa saker i dagens samhälle kanske bara är här en kort stund, eller så inser vi att samhället gjort ett misstag, och att barnen inte bör lära sig det. Hade vi i skolan varit för snabba på det kanske barnen lärt sig fel sak eller på fel sätt. Här tänker jag delvis på pedagogiska metoder.
SvaraRaderaFör att göra det lite tydligare tänker jag såhär: vaccinet många fick för några år sedan i ren panik borde kanske inte kommit ut, det var inte testat nog och fick vissa hemska biverkningar. Om vi skulle applicera allt för nymodiga tekniker på eleverna för tidigt, innan de testats ordentligt, kanske vi kan få hemska biverkningar också?
Jag förstår precis din tanke, jag vågar dock påstå att tekniken är nog här för att stanna. Det ser vi inte minst genom den utbildningen vi går igenom här och nu, den genomsyrar tydligt våran utbildning. Det är precis som du säger tråkigt att alla inte får samma möjligheter. Framför allt är det tråkigt som just i den skolan jag besöke att de som har ont om materiella resurser dessutom inte får samma kvalitet på undervisningen som många andra skolor i landet.
RaderaVid sidan av lärarstudierna, jobbar jag deltid som lärare. Den "skolverklighet" jag mött och möter ser annorlunda ut: kommuner satsar olika mycket/litet/inget alls på IKT/digitala verktyg. Förutsättningarna på den lokala skolan skiljer sig i verkligheten, från en skola till en annan. Hur kan "man" på ett bra sätt "sätta press" på skolors huvudmän att ge elever & lärare förutsättningar att klara sitt uppdrag ifråga om likvärdighet och allas rätt till utbildning utifrån den digitala utvecklingen?
SvaraRadera